Οικονομία

Υψηλός πληθωρισμός στα τρόφιμα το α’ εξάμηνο, πόσο θα κρατήσει το καλάθι

Στελέχη του υπ. Ανάπτυξης εκτιμούν ότι οι τιμές των τροφίμων θα συνεχίσουν να «τρέχουν» με γρήγορους ρυθμούς έως και τον Ιούνιο. Σχέδιο για παράταση του καλαθιού του νοικοκυριού για τρεις μήνες, ενστάσεις της Επ. Ανταγωνισμού.Ο Φεβρουάριος παρέμεινε τελικά ένας πληθωριστικός μήνας για τα τρόφιμα, όπως και ο Ιανουάριος, αλλά ούτε και οι Μάρτιος και Απρίλιος πρόκειται να ξεφύγουν από τον κανόνα του πρώτου διμήνου, επισημαίνουν μιλώντας προς το BD πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. «Τα πράγματα θα είναι δύσκολα μέχρι και τον Ιούνιο, από εκεί και μετά θα αρχίσει η αποκλιμάκωση των τιμών» σημειώνουν χαρακτηριστικά. Αλλά και οι προβλέψεις της αγοράς δεν απέχουν απ΄αυτή την εκτίμηση, όπως τουλάχιστον αποτυπώθηκαν στην έρευνα που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα από το ΙΕΛΚΑ.Μάλιστα οι προβλέψεις των στελεχών των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας των καταναλωτικών προϊόντων είναι ακόμη πιο δυσμενείς και τα μηνύματα που εκπέμπουν στο πολιτικό σύστημα και στους καταναλωτές είναι μάλλον δύσκολα διαχειρίσιμα. Τούτο πρακτικά σημαίνει, όπως εξηγούν οι πηγές από το υπ. Ανάπτυξης, πως την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να ολοκληρωθεί η μελέτη των στοιχείων του πληθωρισμού και μέχρι το τέλος της πρώτης εβδομάδας του Μαρτίου πρόκειται να κατατεθεί η νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή, υπό μορφή τροπολογίας ίσως σε άσχετο νομοσχέδιο, σύμφωνα με την οποία το «καλάθι του νοικοκυριού» -η εφαρμογή του οποίου λήγει στις 31 Μαρτίου– θα παραταθεί τουλάχιστον για ένα μήνα, δηλαδή ως το τέλος του Απριλίου. Από τις 10 Μαρτίου, εκτός απροόπτου, πρόκειται να διαλυθεί η Βουλή και να προκηρυχθούν εκλογές.   Την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης σε σχετική συνέντευξη τύπου ανακοίνωσε για μία ακόμη φορά την βούληση του για τρίμηνη παράταση. Όμως, σύμφωνα με πηγές του πηγές του υπουργείου εξασφαλισμένη, προς το παρόν τουλάχιστον, είναι μόνο η έγκριση για παράταση του ενός μηνός από την Επ. Ανταγωνισμού –«αυτό μπορεί να θεωρείται απολύτως βέβαιο», έλεγαν συγκεκριμένα.Από την άλλη πλευρά η τριμηνία, που θα μπορούσε η κυβέρνηση να την «πουλήσει» επικοινωνιακά στην επικείμενη προεκλογική περίοδο, «σκοντάφτει» στην Επιτροπή Ανταγωνισμού οποία δεν φέρεται διατεθειμένη –οι ενστάσεις και οι «κόκκινες γραμμές» της περιλαμβάνονται στη γνωμοδότηση που εξέδωσε για την εφαρμογή του «καλαθιού»- να δώσει θετική γνωμοδότηση, όχι μόνο επειδή δεν συμφωνεί, αλλά διότι και η αγορά με την χρήση νομικών επιχειρημάτων έχει αρνητική θέση επί του θέματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη «έχουν πιάσει δουλειά» οι νομικοί σύμβουλοι των επιχειρήσεων.Ωστόσο η κατάσταση στην αγορά είναι δύσκολη, πρωτίστως για τους καταναλωτές και κατά συνέπεια για τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα ευρήματα και τις διαπιστώσεις της προαναφερόμενης έρευνας του ΙΕΛΚΑ απεικονίζεται «ένα δύσκολο και ιδιαίτερα απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων (βιομηχανία και λιανεμπόριο) και μία κατάσταση η οποία είναι δύσκολο να αναστραφεί άμεσα».Μάλιστα μεταξύ των αιτιών που επιδρούν ανατιμητικά στην αγορά, αλλά με χαμηλότερο «συντελεστή», σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, καταγράφονται «οι έμμεσοι φόροι, το εργασιακό κόστος, η νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κόστη της πανδημίας, το κόστος δανεισμού, αλλά και οι εκλογές». Το θέμα των εκλογών ή μάλλον των αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων, εκλαμβάνεται από μερίδα του επιχειρηματικού κόσμου ως κίνδυνος πολιτικής αστάθειας. Αυτό το στοιχείο έχει την σημασία του και η σοβαρότητα του ή όχι θα αποδειχθεί στους επόμενους μήνες.Επισημαίνεται ακόμη ότι στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2023 ο όγκος των πωλήσεων, δηλαδή η κατανάλωση θα συνεχίσει να συρρικνώνεται – εκτιμάται πως μεσοσταθμικά η μείωση θα είναι 2,2% και αυτό θα επηρεάσει περισσότερο τη βιομηχανία από το λιανεμπόριο. Και ενδιαφέρουσα είναι η διαπίστωση στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ πως είναι «ιδιαίτερα έντονη επίδραση των ανατιμήσεων στη λειτουργία των επιχειρήσεων και εκτίμηση για μακροχρόνιες επιπτώσεις».

Upsite GR

Έρευνα & Ψυχαγωγία

Σχετικά Άρθρα

Back to top button