Οικονομία

Ρεύμα: Αρχίζουν οι «μάχες» για μερίδια, ρίχνουν τις χρεώσεις οι πάροχοι

Με ελκυστικές προσφορές μπλε και κίτρινων τιμολογίων, οι πάροχοι επιδιώκουν να αποσπάσουν μερίδια αγοράς από την κυρίαρχη ΔΕΗ. Εξαγορές και συγχωνεύσεις στον ορίζοντα για να ενισχυθούν τα μερίδια αγοράς.Θέσεις μάχης παίρνουν οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας σε μια προσπάθεια να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς τους και να «χτυπήσουν» τη ΔΕΗ με νέα προϊόντα, τη στιγμή που αναμένονται συγχωνεύσεις στον κλάδο. Τόσο η ωρίμανση της αγοράς όσο και η αύξηση των τιμών ρεύματος τους τελευταίους μήνες προσφέρουν το ιδανικό έδαφος ώστε να κινηθούν πιο επιθετικά οι εναλλακτικοί πάροχοι, τονίζουν παράγοντες της αγοράς. Με όπλα τα διαφοροποιημένα προϊόντα, τις νέες τεχνολογίες, τις συμπληρωματικές υπηρεσίες και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών, προωθούνται νέες λύσεις για τους καταναλωτές που θα δημιουργήσουν και νέες ισορροπίες στην αγορά. «Σε επίπεδο τιμών είναι πολύ δύσκολο να ανταγωνιστεί κανείς την ΔΕΗ. Επίσης το περιθώριο τιμών είναι στενό, που σημαίνει ότι δεν πρόκειται για πόλεμο τιμών αλλά για έναν συνδυασμό κινήσεων που θα κερδίζει πελάτες», τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος προμηθευτή στο BD. Η διάρθρωση της αγοράςΤο 70% της αγοράς που κατέχει η ΔΕΗ (σε ότι αφορά τον αριθμό των μετρητών) αποτελεί το μήλο της έριδος των υπολοίπων προμηθευτών. Σημειώνεται ότι το υπόλοιπο 30% απαρτίζεται από περίπου 1-1,5 εκατ πελάτες από τους οποίους το 10% είναι αυτοί που αλλάζουν συνέχεια προμηθευτή με βάση την καλύτερη προσφορά που θα λάβουν και «ανακυκλώνονται» μεταξύ των παρόχων. Αν και μειώθηκε από το 100% το ποσοστό της αγοράς που είχε η ΔΕΗ όταν εισήλθαν στην αγορά οι εναλλακτικοί πάροχοι το 2011, το ποσοστό παραμένει περίπου στα ίδια επίπεδα τα τελευταία χρόνια. Παρατηρητές της αγοράς σχολιάζουν ότι αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από πελάτες που παραμένουν από παλιά στη ΔΕΗ, την εμπιστεύονται και εντάσσονται στα πράσινα τιμολόγια, ενώ δεν ασχολούνται ιδιαίτερα με τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας που πληρώνουν κάθε μήνα. Ωστόσο, τώρα που οι τιμές έχουν πάρει την ανιούσα σε μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί μέχρι (τουλάχιστον) τον χειμώνα, όλο και λιγότεροι αδιαφορούν για τον λογαριασμό ρεύματος που καλούνται να πληρώσουν. Αυξήσεις έως 38% ανακοινώθηκαν στα πράσινα τιμολόγια του Ιουλίου, ενώ τον Ιούνιο οι τιμές αυξήθηκαν μέχρι και 60% ως αποτέλεσμα της σημαντικής ανόδου της χονδρεμπορικής τιμής του ρεύματος. Οι αυξήσεις επαναφέρουν το πρόβλημα της ακριβής ηλεκτρικής ενέργειας που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις ενώ ο πληθωρισμός εξακολουθεί να «γονατίζει» τους εργαζομένους. Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΗ είχε απορροφήσει σημαντικό κομμάτι της αύξησης των τελευταίων μηνών προσφέροντας εκπτώσεις στους πελάτες της που κυμαίνονται στο 31-38% στο πράσινο τιμολόγιο του Ιουνίου και του Ιουλίου. «Υπάρχουν οι πιο ευαισθητοποιημένοι που ψάχνουν τις τιμές και αλλάζουν πάροχο ακόμη και από μήνα σε μήνα. Και μετά υπάρχουν οι πελάτες της ΔΕΗ που δύσκολα παίρνουν απόφαση να κάνουν μια αλλαγή», τονίζει άλλος παράγοντας της αγοράς στο BD. «Ωστόσο οι συνθήκες του ανταγωνισμού που βλέπουμε σήμερα είναι πολύ πιο ώριμες και ίσως οι καλύτερες που έχουμε δει ποτέ. Εξοικειώνεται όλο και περισσότερο ο κόσμος με τα χρωματιστά τιμολόγια και αυτό βοηθάει τον καταναλωτή να πάρει καλύτερες αποφάσεις», προσθέτει ο ίδιος, ο οποίος διευκρινίζει ότι η μάχη για το μερίδιο της ΔΕΗ δεν κρίνεται από τις τιμές αλλά από τη συνέπεια που δείχνει ο κάθε πάροχος. Φθηνότερες επιλογές τα μπλε και κίτρινα τιμολόγιαΣύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, τα μπλε (σταθερά) και τα κίτρινα (κυμαινόμενα) τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας αναδεικνύονται ως οι φθηνότερες επιλογές για τους οικιακούς καταναλωτές κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Ωστόσο τις τελευταίες εβδομάδες στρέφονται πιο πολλοί στα κίτρινα τιμολόγια. Ανάμεσα στις εταιρείες που έχουν λανσάρει πρόσφατα νέα κίτρινα προϊόντα είναι η Φυσικό Αέριο Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας (Maxi Home Super Save), η nrg (on time 4U promo), η Elpedison (Win) και η Protergia (Οικιακό Value Easy). Τα κίτρινα τιμολόγια εκτιμάται αυτήν τη στιγμή ότι είναι τα φθηνότερα, προσφέροντας οικονομικό όφελος που μπορεί να ξεπεράσει τα 20 ευρώ τον μήνα για ένα νοικοκυριό μεσαίας κατανάλωσης. Σύμφωνα με στοιχεία της ΡΑΕΥΥ, οι χρεώσεις που διαμορφώνουν σήμερα οι πάροχοι για τα κίτρινα τιμολόγια είναι ανταγωνιστικές στα 7,7 λεπτά/KWh (Φυσικό Αέριο), στα 9,06 λεπτά/KWh (Protergia) και 9,5 λεπτά/KWh (nrg) με πάγια περίπου στα 5-6 ευρώ.  Συγκριτικά στα πράσινα τιμολόγια, η μέση χρέωση διαμορφώνεται στα 16,2 λεπτά ανά kWh, από 14,8 λεπτά τον Ιούνιο. Ανάμεσα στα φθηνότερα τιμολόγια της αγοράς, με χρεώσεις κάτω από 10 σεντς/κιλοβατώρα είναι και ορισμένα μπλε (σταθερά) εξάμηνης διάρκειας. Τα έξι τιμολόγια με χρεώσεις κάτω από 10 σεντς/κιλοβατώρα για τον ΙούλιοΠάροχοςΟνομασία τιμολογίουΠάγιοΤιμή προμήθειας (€/MWh)ΠαρατηρήσειςΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣMaxi Home Super Save (κίτρινο)6.0077.00Η παρούσα τελική τιμή προμήθειας δεν επηρεάζεται από λοιπές εκπτώσεις και αφορά μόνο τον μήνα Ιούλιο.PROTERGIAProtergia Οικιακό / Οικιακό Ν – Value Easy (κίτρινο)5.0090.63Οριζόντια έκπτωση 60.76€/MWh για καταναλώσεις ΙουλίουNRGnrg hybrid (κίτρινο)5.0095.00Διατίθεται με διαφορετική τιμολόγηση για καταναλώσεις άνω των 200 kWhPROTERGIAProtergia Οικιακό / Οικιακό Ν – Value Safe (6μηνο προϊόν – μπλε)9.9095.00 ΗΡΩΝFix Genius Home 3 (μπλε)9.5099.20 VOLTONVOLTON BLUE FIXED 6M_JUNE24 (6μηνο προϊόν – μπλε)9.9099.80  «Όπλο οι συγχωνεύσειςΕκτός από την οργανική ανάπτυξη, ένας ακόμα τρόπος να ανταγωνιστούν καλύτερα οι πάροχοι τον «μεγάλο παίκτη» είναι να γίνουν ισχυρότεροι μέσα από συγχωνεύσεις και εξαγορές. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται η Metlen. Ο όμιλος έχει το 18% της αγοράς μέσα από την Protergia και φιλοδοξεί να το κάνει 30% μέχρι το 2026 με τη βοήθεια πιθανόν μιας εξαγοράς. «Το κομμάτι της λιανικής έχει καταντήσει να είναι για μεγάλα παιδιά», ανέφερε ο Chief Strategy και M&A Officer της Metlen Energy & Metals, Έλενος Καραΐνδρος, πριν από λίγες ημέρες. Ένα ακόμα ντιλ στον κλάδο που αναμένεται και για το οποίο έχει γίνει πολλή συζήτηση αφορά την Elpedison, όπου η Helleniq Energy και η Edison είναι μέτοχοι με ποσοστό 50% έκαστος. Αμφότερες οι πλευρές επιμένουν ότι θέλουν να αγοράσουν το 50% του άλλου για να αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας. Πληροφορίες αναφέρουν πως εξελίξεις στο θέμα αναμένονται μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Upsite GR

Έρευνα & Ψυχαγωγία

Σχετικά Άρθρα

Back to top button