Οικονομία

Απειλή αναζωπύρωσης πληθωρισμού από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Αυξάνονται κατακόρυφα τα ναύλα, μετά τις συνεχείς επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Εκφράζονται φόβοι ότι τα υψηλά κόστη μεταφοράς θα φέρουν νέες ανατιμήσεις στην αγορά.Με απρόβλεπτους όρους για την εξέλιξη του πληθωρισμού έχει «ανοίξει» το 2024, ν και από τους τελευταίους μήνες του 2023 είχαν αρχίσει να διαμορφώνονται προσδοκίες – κι όλοι οι αρμόδιοι οργανισμοί συνηγορούσαν σ΄ αυτές τις εκτιμήσεις – πως ο πληθωρισμός εφέτος, τόσο ο γενικός όσο και των τροφίμων, θα αποκλιμακωνόταν και μάλιστα γρήγορα. Ωστόσο, ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή έχει αρχίσει να δημιουργεί σύννεφα στο ορίζοντα. Ιδιαίτερα με τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες πλέον δεν ρισκάρουν τη διέλευση τους από το Σουέζ για να διαπλεύσουν την Ερυθρά Θάλασσα και προτιμούν να κάνουν τον γύρο Αφρικής. Αυτό το γεγονός έχει οδηγήσει σε διπλασιασμό των ναύλων, δηλαδή του μεταφορικού κόστους από την Ασία στην Ευρώπη. Κι είναι πλέον θέμα χρόνου πότε αυτή η εντυπωσιακή αύξηση του μεταφορικού κόστους θα αρχίσει να διαχέεται στην οικονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κυρίως να αποτυπώνεται στον ευρωπαϊκό πληθωρισμό.Από την άλλη πλευρά, έχει αρχίσει η άνοδος των τιμών του πετρελαίου, ενώ η επιδείνωση των καιρικών συνθηκών έχει ανεβάσει τις τιμές του φυσικού αερίου. Μέσα σε ένα περιβάλλον πλήρους αναστάτωσης δεν είναι σαφές αν όλα αυτά που συμβαίνουν θα συγκυριακά και σύντομης διάρκειας. Και πότε θα αρχίσουν να ενσωματώνονται στην οικονομική καθημερινότητα των πολιτών.Βέβαια –κι αυτό είναι σημαντικό– προς το παρόν δεν φαίνεται να πλήττεται ο εμπορικός δρόμος της Κίνας – Πειραιά. Και τούτο δεδομένου ότι η Cosco που είναι ο μεγαλύτερος μεταφορέας κοντέινερ του λιμανιού του Πειραιά συνεχίζει να χρησιμοποιεί την Διώρυγα του Σουέζ κι ως εκ τούτου δεν έχει χρειαστεί να αυξήσει τα ναύλα της.Γενικότερα πάντως υπάρχει ένα ανατιμητικό κλίμα στις ναυλομεταφορές. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει το BD, 405 πλοία με χωρητικότητα 5.500.000 κοντέινερς χρησιμοποιούν πλέον τον «κάτω δρόμο», κάνουν δηλαδή τον γύρο της Αφρικής. Τα ναύλα από τη Σαγκάη μέχρι το Ρότερνταμ έχουν αυξηθεί κατά 105%! Ενώ μεγάλος γαλλικός ναυτιλιακός όμιλος ανακοίνωσε προσφάτως πως από τις 21 Ιανουαρίου αυξάνεται κατά 100 δολάρια το ναύλο από τη Γαλλία προς στη Βόρειο Αμερική.Αν και εκφράζονται εκτιμήσεις πως η αναταραχή στις ναυλομεταφορές θα είναι μικρής διάρκειας και δεν θα ξεπεράσει τα χρονικά όρια του Μαρτίου, όμως παράλληλα εκφράζονται φόβοι ότι οι προσδοκίες αυτές είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες για να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Το βέβαιο είναι πως υπάρχει αβεβαιότητα και ανασφάλεια για το επόμενο διάστημα και δεν αποκλείεται να ανασταλεί ο πτωτικός ρυθμός εξέλιξης του πληθωρισμού. Και φυσικά η επιδείνωση της ακρίβειας που πλήττει το διαθέσιμο καταναλωτικό εισόδημα. 

Upsite GR

Έρευνα & Ψυχαγωγία

Σχετικά Άρθρα

Back to top button