Επικαιρότητα

Πραγματογνώμονας Λιότσος για το Μάτι: “Είκοσι λεπτά είναι καθοριστικά για τη μετέπειτα πορεία της πυρκαγιάς”

Του Παναγιώτη Στάθη

Μια κομβική μαρτυρία, που προκάλεσε εντάσεις στο ακροατήριο, ήταν αυτή του πραγματογνώμονα Δημήτρη Λιότσου στη δίκη για το Μάτι, καθώς ο μάρτυρας κατά τη διάρκεια της εξέτασης συμβουλευόταν τις σημειώσεις του. “Εάν υπήρχε εναέρια επιτήρηση θα μπορούσε να κατασταλεί η φωτιά εν τη γέννηση της”, είπε ο πραγματογνώμονας προχωρώντας σε σημαντικές επισημάνσεις, όπως ότι πριν ξεσπάσει η φωτιά δεν είχε δοθεί εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων, ενώ δεν δόθηκε ούτε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής.

“Όταν ο βαθμός επικινδυνότητας είναι στο 4 αυξάνονται και δυνάμεις και η ετοιμότητα. Στην Αττική είχαμε βαθμό επικινδυνότητας 4. Το ότι δεν έγινε η μεταστάθμευση αεροσκαφών, συνέβαλε στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έγκαιρης μεταστάθμευσης σε κατάλληλα αεροδρόμια” είπε και εξήγησε πως για παράδειγμα τα αεροσκάφη Canadair πρέπει να μετασταθμεύουν σε άλλα αεροδρόμια προκειμένου να μην επηρεάζονται από ανέμους.

“Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και Canadair προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε Canadair στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά” είπε ο κ. Λιότσος συμπληρώνοντας πως η εντολή δόθηκε καθυστερημένα.

“Το αίτημα καθυστέρησε και το αποδέχθηκε η ιδιωτική αερολέσχη. Το αίτημα αφού δεν εστάλη την ώρα που έπρεπε δεν μπορούσε να προχωρήσει, καθώς χρειαζόταν τρίωρη διαθεσιμότητα του αεροσκάφους.Η ιδιωτική αερολέσχη αποδέχθηκε το αίτημα. Στις 14:04 πέταξε το πρώτο αεροσκάφος. Το αεροσκάφος δεν αντιλήφθηκε καπνό. Στις 16:46 εκτέλεσε και πάλι εναέρια πτήση. Δεν αναγράφεται στο ημερολόγιο ότι έγινε πτήση από την αερολέσχη” είπε ο μάρτυρας.

Πρόεδρος: Λέτε εσείς πως εάν είχε γίνει επιτήρηση και είχε εντοπιστεί η πυρκαγιά στα Γεράνια όρη θα είχε περιοριστεί η εξάπλωση;

Μάρτυρας: Εάν υπήρχε εναέρια επιτήρηση στην Κινέτα θα μπορούσε να κατασταλεί η φωτιά εν τη γέννηση της. Είκοσι λεπτά είναι καθοριστικά για μετέπειτα πορεία της πυρκαγιάς. Σε συνδυασμό με ανέμους πήρε μεγάλες διαστάσεις.

Τα βέλη του προς το ΕΣΚΕ έστρεψε και για την πυρκαγιά που ξεκίνησε στις 16.41 στο Νταού Πεντέλης και έκαιγε μέχρι τις 16.55 ανενόχλητη ενώ ήδη από τις 16.45, είχε ενημερωθεί το ΕΣΚΕ από αξιωματικό του συντονιστικού ελικοπτέρου πως είναι ορατή από το Μαρκόπουλο. “Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν. Στις 16.59 η φωτιά λόγω της μη επιχείρησης εναέριων μέσων διασπάστηκε σε δύο μέτωπα, προς Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά. Στις 17:10 φτάνει το πρώτο εναέριο μέσο στην πυρκαγιά. Είναι το μοναδικό πτητικό μέσο μέχρι 18:20 και δεν μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς”, είπε ο κ. Λιότσος.

Όπως σημείωσε ο μάρτυρας, στις 17:30 ο χειριστής του ελικοπτέρου ενημερώνει το ΕΣΚΕ ότι η φωτιά στην περιοχή του Νέου Βουτζά μπαίνει σε σπίτια. “Η συνδρομή μόνο ενός πτητικού μέσου μέχρι τις 18.20 κρίνεται επιχειρησιακά ανεπαρκής. Στις 17.30, πενήντα λεπτά από την αναγγελία της πυρκαγιάς, η πυρκαγιά είναι κοντά σε σπίτια και τα απειλεί και μόνο ένα εναέριο μέσο επιχειρεί. Αν είχαν στείλει τρία εναέρια μέσα η πυρκαγιά ίσως να ήταν ελεγχόμενη και δίνοντας εντολή εκκένωσης των οικισμών πολιτών θα ήταν πιθανό να μην είχαμε θρηνήσει τόσα θύματα” τόνισε ο κ. Λιότσος.

Η κατάθεση του πραγματογνώμονα θα συνεχιστεί την Πέμπτη.

Upsite GR

Έρευνα & Ψυχαγωγία

Σχετικά Άρθρα

Back to top button